Aby marketing przynosił efekty musi być dobrze zaplanowany

Najczęstszym błędem popełnianym nagminnie przez przedsiębiorców jest prowadzenie różnych działań marketingowych bez posiadania jakiejkolwiek strategii. Inwestują oni w różnego rodzaju reklamy, kierując się tym co aktualnie wydaje im się dobre, ciekawe lub na co akurat namówi ich jakiś sprzedawca. To jak gra w statki, istnieje bardzo niewielka szansa, że wydawane w ten sposób pieniądze będą się zwracać. 

Co istotne, problem prowadzenia działań marketingowych bez jasno określonej strategii, nie dotyczy jedynie przedsiębiorców, którzy samodzielnie się tym zajmują, ale również tych, którzy korzystają w tym zakresie z usług firm i specjalistów zewnętrznych. Jak to możliwe? 

Najczęściej schemat wygląda następująco. Jednej firmie zlecane jest wykonanie strony www, a drugiej zaprojektowanie identyfikacji wizualnej. Trzecia prowadzi profile w mediach społecznościowych (Facebook, LinkedIn, Instagram itp.),  jeszcze inna projektuje drukowane materiały marketingowe. Nie byłoby w tym żadnego problemu, gdyby wszystkie te firmy komunikowały się ze sobą wypracowując spójną całość. Niestety tak nie jest w efekcie czego przedsiębiorca dysponuje czymś w rodzaju mozaiki, w której żaden z elementów nie pasuje do pozostałych. Warto w tym miejscu podkreślić, że wymienione powyżej działania nie są prowadzone jednocześnie, tylko na przestrzeni wielu miesięcy, czasem lat. Oczywiście firmy zajmujące się poszczególnymi działaniami też cały czas się zmieniają np. w okresie 3 lat, Facebooka prowadzą 4 różne. 

Co zatem zrobić, aby uniknąć tego błędu? Wszystko zlecić jednej firmie i nigdy jej nie zmieniać? Taka opcja wydaje się być sensowna, ale w rzeczywistości biznesowej jest raczej nierealna. Nie chcemy przecież, aby nasza firma była w 100% zależna od jednego zespołu marketingowców. Na szczęście rozwiązanie jest znacznie prostsze, a polega na zaprojektowaniu strategii marketingowo-sprzedażowej.

Strategia marketingowo-sprzedażowa

Najogólniej rzecz biorąc jest to kompleksowy plan działań nastawionych na pozyskiwanie klientów, wypracowany specjalnie dla konkretnej firmy, a nawet konkretnego produktu czy usługi. Bierze on pod uwagę wszystkie istotne zmienne i dopasowuje działania m.in. do specyfiki firmy, branży, oferty, potencjalnych klientów, a także zasobów i ograniczeń jakie firma posiada. 

Jednym z najważniejszych celów zaprojektowania strategii jest takie dopasowanie działań, aby były maksymalnie skutecznie przy minimalizacji ich kosztów. W ogólnym rozrachunku pozwala to na zaoszczędzenie ogromnych ilości pieniędzy i uniknięcie istotnych błędów, a tym samym umożliwia znacznie szybszy rozwój firmy. 

Trzymając się jasno określonego planu, podejmowane działania marketingowo-sprzedażowe są ze sobą spójne i wspierają się wzajemnie niezależnie od tego ilu specjalistów czy całych firm jest zaangażowanych w ich realizację. Ponadto profesjonalnie przygotowana strategia ułatwia prowadzenie wielu z nich we własnym zakresie. 

Oczywiście należy pamiętać, że raz przygotowany plan cały czas musi ewoluować wraz z rozwojem firmy i zmieniającym się rynkiem. Bez tego, bardzo szybo się zdezaktualizuje.

Autorzy:
Mateusz Maik
Mariusz Malicki

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego jak wypracować profesjonalną strategię działań marketingowo-sprzedażowych dla Twojej firmy, skontaktuj się z nami. Pomogliśmy już w tym zakresie dziesiątkom większych i mniejszych firm, chętnie pomożemy również Tobie. 


Dowiedz się jak nie dać się naciągnąć i wybrać skutecznego marketingowca