fbpx

Marketing powinien być inwestycją, a nie przepalaniem pieniędzy.

Z samego założenia, działania marketingowe powinny przekładać się na wzrost przychodów. Zatem im więcej wydamy na marketing tym lepszą sprzedaż powinniśmy uzyskać. Patrząc na to w ten sposób można by powiedzieć, że na tego typu działania warto wydać każde pieniądze, przecież kilkukrotnie się nam one zwrócą.

W praktyce nie wygląda to jednak tak różowo. Codziennie doświadczają tego na własnej skórze tysiące przedsiębiorców, przepalający kolejne kwoty na działania marketingowe, które nie przynoszą im żadnych pozytywnych rezultatów. Co gorsza, wielu z nich nawet nie zdaje sobie z tego faktu sprawy, ponieważ w żaden sposób nie weryfikuje ich efektywności. Tak naprawdę nie mają oni pojęcia, czy reklamy, które kupili w jakikolwiek sposób przyczyniły się do pozyskania jakiś nowych klientów.

Co wspólnego ma marketingowiec z mechanikiem samochodowym?

Prowadzenie skutecznego marketingu nie jest rzeczą łatwą. Potrzeba do tego nie tylko odpowiedniej wiedzy i kompetencji, ale również dużego doświadczenia. Z jednej strony przedsiębiorca może zająć się tym samodzielnie. Trzeba jednak pamiętać, że będzie musiał przeznaczyć na to bardzo dużo swojego czasu i wiele się nauczyć, często niestety na własnych błędach. Z drugiej, może skorzystać z usług różnych firm i osób specjalizujących się w prowadzeniu działań marketingowych, co teoretycznie powinno gwarantować ich skuteczność.

Niestety ogromna część osób świadczących usługi marketingowe w Polsce nie zasługuje na miano specjalistów w tej dziedzinie. Co gorsza, bez posiadania podstawowej wiedzy, bardzo trudno jest odróżnić dobrego eksperta od słabego. Sytuacja w jakiej znajduje się przedsiębiorca jest bardzo podobna do tej, w której osoba totalnie nie znająca się na samochodach potrzebuje naprawić swój pojazd u mechanika. Nie wiedząc co jest zepsute i na czym będzie polegała naprawa, jest on zdany całkowicie na jego łaskę.  

Nawet słaby marketingowiec może wydawać się początkowo kompetentny. Mało tego, po kilku tygodniach, a nawet kwartale, nadal swobodnie może mydlić przedsiębiorcy oczy, wykorzystując jego niewiedzę. Pokazuje wtedy różne tabelki i wykresy, z których wynika, że przybywa przecież „polubień” na Facebooku, posty mają coraz większe zasięgi itd. Problem polega na tym, że jakoś klientów od tego nie przybywa. To kiedy taka współpraca dobiegnie końca zależy tylko od cierpliwości i naiwności przedsiębiorcy. Tak czy inaczej na końcu zwykle okazuje się, że kilka/kilkanaście/ kilkadziesiąt tysięcy zniknęło, firma zaś w najlepszym razie jest w tym samym miejscu, w którym była, a nierzadko sporo się cofnęła.

Jak nie dać się naciągnąć i wybrać skutecznego marketingowca?

Najłatwiej byłoby zatrudnić renomowaną agencję reklamową, która może pochwalić się bogatym portfolio i świetnymi wynikami. Niestety, wiąże się to z bardzo wysokimi kosztami, na które wielu przedsiębiorców zwyczajnie nie stać. Na szczęście na rynku nie brakuje również specjalistów, oferujących swoje usługi w cenach znacznie bardziej przystępnych, na które mogą sobie pozwolić tak średnie, jak i małe firmy.

Jak jednak odróżnić dobrego marketingowca od słabego? Nie jest to tak trudne, jak się wydaje. Wystarczy poświęcić nieco czasu na znalezienie odpowiedniej osoby lub firmy, zwracając przy tym uwagę na aspekty, które przedstawiamy poniżej.

Dowiedz się czego możesz oczekiwać

Poczytaj trochę o marketingu. W Internecie naprawdę nie brakuje artykułów na ten temat, podobnie jak publikacji książkowych. Nie musisz zagłębiać się w szczegóły, chodzi tylko o to, aby poznać czego w ogóle można oczekiwać od marketingu. Prawdopodobnie zdziwisz się jak wiele możliwości istnieje. Na początek zdradzimy Ci pewien mały sekret – marketing nie musi być drogi, aby był efektywny.

Nie kieruj się głównie kryterium ceny

Profesjonalnie prowadzone działania marketingowe to inwestycja, a nie pusty koszt. Znacznie mądrzej jest zainwestować większe środki we współpracę z ekspertami, dzięki którym zwrócą się one kilkukrotnie niż oddać mniejsze pieniądze pseudo specjalistom. Z drugiej strony pamiętaj, że mądrze prowadzony marketing nie musi kosztować kroci.

Zweryfikuj doświadczenie i umiejętności specjalistów

Dowiedz się jak najwięcej o firmie i osobach, z którymi będziesz współpracować. Poproś, aby opowiedzieli Ci o swoich dotychczasowych dokonaniach i przedstawili rekomendacje od klientów. Jeśli to możliwe to niech pokażą Ci jakieś projekty lub efekty swojej pracy.

Poznaj metody działania specjalistów

To jest klucz do odróżnienia dobrego marketingowca od słabego. Jeżeli po krótkiej rozmowie otrzymujesz gotowe propozycje działań to znaczy, że pracuje na schematach, z każdą firmą podobnie. Sugerujemy od razu podziękować takim „ekspertom” za współpracę. W marketingu nie ma czegoś takiego jak złote zasady, które sprawdzają się w każdym przypadku. Aby prowadzone działania były efektywne i realnie przekładały się na pozyskiwanie klientów, konieczne jest dokładne ich zaplanowanie i dopasowanie do specyfiki firmy, branży, oferty, potencjalnych klientów itd. Zmiennych jest znacznie więcej. Pamiętaj, że w marketingu najważniejszy jest dobry plan (o tym jeszcze sporo informacji znajdziesz w ostatniej części tego artykułu).

Zaangażuj się w planowanie strategii i działań

Nawet najlepsi marketingowcy nie znają tak dobrze jak Ty: Twojej firmy, branży, oferty,  wyzwań i problemów z jakimi musisz się mierzyć. Dlatego, aby przygotować efektywną strategię pozyskiwania klientów, będą oni potrzebowali Twojego zaangażowania lub Twojego zespołu. Dlatego trzymaj się z daleka od „specjalistów”, którzy mają dla Ciebie gotowe rozwiązania. Nawet jeśli współpracowali już z inną firmą z tej samej branży to nie oznacza, że to co tam zadziałało, tak samo dobrze sprawdzi się u Ciebie.

Dowiedz się jak będziecie badać efektywność

Nie daj sobie wmówić, że efekty działań marketingowych są trudne do zmierzenia. To bujda, którą od lat karmią przedsiębiorców pseudo specjaliści, niemający pojęcia jak prowadzić efektywny marketing. Jeżeli nie jesteś w stanie zweryfikować ile zarabiasz na konkretnych działaniach, czy ilu klientów pozyskujesz, to znaczy, że są one źle zaplanowane.

Autor:
Mariusz Malicki

 
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego jak sprawić aby marketing był inwestycją, a nie przepalaniem pieniędzy, skontaktuj się z nami. Pomogliśmy już w tym zakresie dziesiątkom większych i mniejszych firm, chętnie pomożemy również Tobie.

Dowiedz się jak planować marketing, aby minimalnym kosztem osiągać maksymalne efekty.