

Na ile identyfikacja wizualna marki realnie przekłada się na sukces firmy?
Zacznijmy od tego czym w ogóle jest identyfikacja wizualna marki. Zwykle kojarzy się ją z logo, a zatem znakiem graficznym identyfikującym firmę często równie mocno jak jej nazwa. Na pewno jest to jej istotny element, o czym każdy może się przekonać robiąc mały eksperyment. Wystarczy pomyśleć sobie o dużych markach jak np. Coca Cola, McDonald’s, Nike, Facebook, Google, a od razu przed oczami widzimy ich logo. Na tym jednak temat identyfikacji wizualnej się nie kończy, wręcz przeciwnie, to dopiero początek.
Identyfikacja wizualna marki to tak naprawdę zbiór wielu spójnych ze sobą elementów graficznych, które firma powinna wykorzystywać komunikując się ze swoimi klientami. Jest to swego rodzaju plan wizualnej komunikacji marki, którego celem jest podkreślenie wartości jakimi dana firma chce się kierować. Brzmi górnolotnie i wydaje się być czymś co jest zarezerwowane tylko dla dużych graczy, prawda? To jednak tylko złudne wrażenie. W rzeczywistości, spójna identyfikacja wizualna może być bardzo przydatnym narzędziem wspierającym wejście marki na rynek i rozwijanie się na nim.
Oczywiście to nie jest tak, że profesjonalnie przygotowana identyfikacja wizualna gwarantuje osiągnięcie sukcesu w biznesie. Tak samo jak jej brak nie oznacza, że na owy sukces nie ma żadnych szans. Jednak może ona bardzo pomóc nam w osiągnięciu naszych celów biznesowych tudzież utrudnić ich zdobycie, jeżeli jest przygotowana w sposób niewłaściwy. Dlatego warto bliżej przyjrzeć się temu tematowi i świadomie zaplanować komunikację wizualną swojej firmy ze światem.
Identyfikacja wizualna, jako plan wizualnej komunikacji z klientami i kontrahentami
Osoby nieco bardziej zagłębione w temat identyfikacji wizualnej, wiedzą że przy okazji zamówienia projektu logo, otrzymuje się dokument nazywany księgą znaku. Tam oprócz samego logo zawarty jest zestaw informacji na jego temat, w tym m.in.: wykorzystane do jego stworzenia kolory, krój pisma oraz różne konfiguracje graficzne w jakich można z niego korzystać. Ponadto, projektowane są od razu takie materiały jak m.in.: wizytówki, papeteria, wizualizacje wybranych gadżetów reklamowych itp. Wszystko po to, aby były one ze sobą spójne tworząc jednolity wizerunek marki i tym samym jasną oraz łatwą do zrozumienia przez odbiorców komunikację.
To co wymienione zostało powyżej rozszerza nieco pojęcie tego czym jest identyfikacja wizualna marki, jednak nadal nie wyczerpuje tematu. Przede wszystkim jest to bowiem bardzo dokładny plan obejmujący całą komunikację firmy na zewnątrz i co ważne do wewnątrz, w której pojawiają się elementy graficzne. Po co się go tworzy? Powodów jest kilka, a poniżej przedstawiamy najważniejsze.
Wyróżnienie marki spośród konkurencji
To, że w dzisiejszych czasach multiwyboru i wszechobecnej konkurencji wyróżnienie się na rynku jest jednym z kluczowych wyzwań na drodze do sukcesu jest już wyświechtanym frazesem. Nie zmienia to jednak faktu, że bez skutecznego planu na dotarcie do potencjalnych klientów i zainteresowanie ich swoją ofertą, szanse powodzenia są bliskie zeru. Dobrze przemyślana identyfikacja wizualna potrafi w tym zakresie zdziałać cuda i codziennie doświadczasz tego jako konsument nawet nie zdając sobie z tego sprawy.
Spójność komunikacji
Chodzi tutaj zarówno o wzajemną spójność poszczególnych komunikatów, jak i ich odpowiednie dopasowanie do odbiorców. Z jednej strony zatem taki plan ma uchronić firmę przed tworzeniem wykluczających się wzajemnie treści, które mogłyby wprowadzić odbiorców w konsternację,
a zamiast tego zagwarantować, że będą się one wspierać i przedstawiać markę w ściśle określony sposób. Z drugiej, zaplanowanie identyfikacji wizualnej ma za zadanie pomóc firmie w dotarciu do osób, które będą najbardziej zainteresowane korzystaniem z jej produktów czy usług, poprzez dopasowanie do nich stylu komunikacji.
Czytelność i trafność przekazu
Nie od dzisiaj wiadomo, że jednym obrazem można przekazać więcej informacji niż tysiącem słów. Jeżeli wziąć pod uwagę fakt, iż w dzisiejszym zabieganym świecie ludzie nie mają czasu na zapoznawanie się ze wszystkimi komunikatami jakie do nich docierają, to od razu nasuwa się jak ważnym elementem jest stworzenie przemyślanej identyfikacji wizualnej marki. To ona pierwsza będzie przyciągała uwagę odbiorców na wszelkiego rodzaju reklamach i oby robiła to w taki sposób, aby zechcieli oni bliżej poznać firmę, która za nią stoi.
Oszczędność czasu i pieniędzy
Raz zaplanowana koncepcja identyfikacji wizualnej marki, może niezmiennie funkcjonować przez wiele lat. Co jakiś czas warto ją odświeżyć, aby pasowała do wciąż zmieniającej się rzeczywistości. Na co dzień pozwala to jednak zaoszczędzić ogromne ilości czasu i pieniędzy. Po pierwsze nie trzeba zastanawiać się jak powinien wyglądać każdy odrębny komunikat, aby był spójny z ogólną koncepcją firmy, ponieważ jest ona dokładnie określona i opisana w czytelnym dokumencie. Po drugie współpracując z kolejnymi firmami marketingowymi, nie trzeba każdej tłumaczyć jakie mamy oczekiwania względem wyglądu reklam, ponieważ wszystko to jest opisane w materiałach, które wystarczy im przekazać. Oczywiście skraca się w ten sposób wszystkie procesy tworzenia reklam i prowadzenia działań marketingowych co bezpośrednio przekłada się również na oszczędność pieniędzy.
Autorzy:
Magda Ociepka-Maik
Mariusz Malicki
Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak zarządzać logo w ramach identyfikacji wizualnej? Przeczytaj nasz artykuł o księdze znaku: Księga znaku – spójność Twojego logo.