fbpx

DOKŁADNIE PLANUJ DZIAŁANIA MARKETINGOWE!

Większość przedsiębiorców prowadzi różnego rodzaju działania marketingowe, zdając sobie sprawę, że bez tego niezmiernie trudno jest utrzymać się na rynku. Niestety dla wielu z nich nie przynoszą one żadnych zauważalnych rezultatów. Dlaczego?

Ponieważ poszczególne działania są wybierane bez żadnego planu, na chybił trafił. Raz reklama w prasie, innym razem spot w radiu, od czasu do czasu akcja ulotkowa. Zwykle firma posiada też stronę www, która jednak najczęściej traktowana jest jako forma wizytówki, a nie realne narzędzie do pozyskiwania klientów. Są też media społecznościowe, najczęściej profil na Facebooku, który prowadzony jest bez koncepcji, traktowany jako coś co po prostu wypada mieć.

Niektóre działania, przedsiębiorcy prowadzą samodzielnie. Wiele z nich zlecają jednak firmom zewnętrznym, które same proponują jak reklama powinna wyglądać i jaką treść ze sobą nieść. Co prawda, przedsiębiorca dokonuje ostatecznej akceptacji projektu, jednak robi to raczej w oparciu o własny gust niż określoną wcześniej strategię komunikacji. W ten sposób to pracownicy różnych mediów, jak gazety, radia czy portale internetowe, tworzą reklamy według własnych upodobań czy raczej, wykorzystywanych wielokrotnie wzorów. Ulotki i foldery reklamowe projektuje drukarnia, która dumnie sama siebie nazywa agencją reklamową, a firmowe profile w mediach społecznościowych prowadzą sami przedsiębiorcy lub wynajęci do tego studenci bez większego doświadczenia.  

Wszystko to powoduje, że w różnych mediach, pojawiają się reklamy tej samej firmy, z których każda wygląda zupełnie inaczej i wykorzystuje totalnie różne komunikaty. Nie są one ze sobą spójne, a często wręcz przeczą jedne drugim. Efekt tych działań też nie jest znany, bo nikt ich w żaden sposób nie mierzy.

Brzmi jak recepta na porażkę prawda? Tymczasem większość przedsiębiorców właśnie w taki sposób prowadzi działania marketingowe swoich firm. Czy są na to skazani? Absolutnie nie!Wystarczy, stworzyć plan działań marketingowych.

Wystarczy, stworzyć plan działań marketingowych.

  • Określić grupy klientów docelowych, do których chce się dotrzeć
  • Przygotować komunikację, która najlepiej trafi do potencjalnych klientów
  • Wybrać najskuteczniejsze kanały komunikacji z grupami docelowymi

Najskuteczniejsze kanały, to takie, które pozwolą nam dotrzeć do naszych potencjalnych klientów:

  • najbardziej efektywnie,
  • najszybciej,
  • najtaniej.

Po stworzeniu takiej strategii działań marketingowych, nadal można współpracować z wieloma firmami, świadczącymi w różnym zakresie usługi marketingowe (prasa, radio, portale internetowe itp.). 

Tym razem jednak, każda z nich otrzyma od przedsiębiorcy dokładne wytyczne odnośnie tego jakie ma oczekiwania względem wyglądu i treści reklamy. Dzięki temu cały marketing firmy, będzie spójny, a poszczególne działania będą wspierać się wzajemnie.

Mariusz Malicki

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu skutecznej strategii marketingowej dla swojej firmy?